Medicininių Patalpų valymas atliekamas vadovaujantis
- HN 47-1:2012 „Sveikatos priežiūros įstaigos. Infekcijų kontrolės reikalavimai“.
- HN 66:2013 „Medicininių atliekų tvarkymo saugos reikalavimai“.
Nuolatinis aplinkos (patalpų, daiktų, įrenginių) paviršių valymas arba valymas ir dezinfekcija atliekami šluostymo, plovimo būdais.
- Nuolatinis patalpų valymas arba valymas ir dezinfekcija atliekamas šia tvarka: pradedamas nuo švariausių patalpų ir užbaigiamas nešvariausiose patalpose (tualetuose), valomi arba valomi ir dezinfekuojami baldai, įrenginiai, aplinkos daiktų paviršiai, baigiama grindimis.
Pagrindinis patalpų valymas ir dezinfekcija atliekami numatytu higienos plane laiku ir šia tvarka: pradedamas nuo švariausių patalpų ir užbaigiamas nešvariausiose patalpose (nešvarių daiktų sandėliuose, tualetuose), atitraukiami baldai, įrengimai, visų aplinkos daiktų paviršiai valomi ir dezinfekuojami pradedant nuo viršaus ir einant iki apačios, baigiama grindimis. Atliktas patalpų valymas ir dezinfekcija registruojami dokumentuose.
Pagrindinis palatų valymas ir dezinfekcija atliekami, kai palatose nėra pacientų. Pagrindinis ir (ar) galutinis (baigiamasis) valymas ir dezinfekcija atliekami šluostymo, plovimo būdais.
Aplinkos (patalpų, daiktų, įrenginių) paviršių valymo / dezinfekcijos taisyklės:
1. Grindų valymas / dezinfekcija atliekama taip:
- 1.1. dezinfekcijos valomasis tirpalas po kiekvienos patalpos grindų valymo ir dezinfekcijos keičiamas arba naudojami du kibirai (vienas kibiras – dezinfekcijos valomajam tirpalui, kitas – vandeniui; keičiant dezinfekcijos valomąjį tirpalą, keičiamas ir vanduo);
- 1.2. patalpose, kuriose yra ypač didelė infekcijos rizika pacientui ir personalui (reanimacijos, neišnešiotų naujagimių, izoliavimo palatose), ir tualetuose šluotų apmovai, dezinfekcijos valomasis tirpalas ir vanduo keičiami po vienos patalpos valymo / dezinfekcijos;
- 1.3. šluotų apmovai bei dezinfekcijos valomasis tirpalas keičiami tuoj pat po kraujo ir (ar) kūno skysčių, ekskretų valymo / dezinfekcijos.
2. Aplinkos daiktų, įrenginių paviršių valymas / dezinfekcija atliekama taip:
- 2.1. patalpose, kuriose yra ypač didelė infekcijos rizika pacientui ir personalui (reanimacijos, neišnešiotų naujagimių, izoliavimo palatose), šluostės ir dezinfekcijos valomasis tirpalas ir vanduo keičiami po vienos patalpos valymo / dezinfekcijos;
- 2.2. šluostės bei dezinfekcijos valomasis tirpalas keičiami tuoj pat po kraujo ir (ar) kūno skysčių, ekskretų valymo / dezinfekcijos.
3. Tualetams valyti, dezinfekuoti naudojamas atskiras paženklintas valymo / dezinfekcijos inventorius;
4. Šluostės ir šluotų apmovai gali būti vienkartiniai ar daugkartinio naudojimo; panaudotos daugkartinio naudojimo šluostės ir šluotų apmovai plaunami ir po to mirkomi dezinfekcijos valomajame tirpale arba skalbiami (dezinfekuojami) šiluminiu arba šiluminiu-cheminiu būdu skalbyklėje ir džiovinami;
5. Aplinkos (patalpų, daiktų, įrenginių) paviršių valymo / dezinfekcijos inventorius, priemonės turi būti laikomos tam skirtoje patalpoje (zonoje) ir (ar) spintoje.
6. Vidiniai langų stiklai valomi jiems užsiteršus, bet ne rečiau kaip vieną kartą per mėnesį. Iš lauko pusės langai valomi 2 kartus per metus: pavasarį ir rudenį.
- Paviršiai valomi šiltu vandeniu ir muilu, soda ar kitais valikliais. Dezinfekcijai naudojamos cheminės dezinfekcijos medžiagos, veikiančios bakterijas (tarp jų ir tuberkuliozės mikobakterijas), virusus, grybelius.
- Pasirenkant dezinfekcijos medžiagas medicininiams įrenginiams valyti ar dezinfekuoti, būtina atsižvelgti į gamintojų rekomendacijas dėl įrenginio paviršių atsparumo kai kurioms cheminėms ir dezinfekcijos medžiagoms (pvz., alkoholiais negalima dezinfekuoti organinio stiklo, lakuotų paviršių) dezinfekuoti.
- Valymo inventorių: šepečius, šluostes, valiklius, dezinfekcijos indus rekomenduojama patalpinti į vežimėlius.
- Drėgno dulkių valymo šluostės turi būti iš tinkamos medžiagos. Baldų, įrangos šluostės – vienkartinės arba daugkartinės. Panaudotos daugkartinės šluostės dezinfekuojamos ir skalbiamos. Grindys valomos vienkartinėmis ar daugkartinėmis šluostėmis, kurios turi būti pažymėtos (pvz.: tualetui, gydytojo kabinetui, procedūrų kabinetui).
- Panaudotos grindų, kaip ir baldų, įrangos, šluostės skalbiamos arba skalaujamos vandenyje, mirkomos dezinfekcijos tirpale, skalaujamos vandenyje ir džiovinamos.
- Procedūrų kabinete kasdien visi paviršiai dezinfekuojami tokia eilės tvarka:įrenginiai, baldai, inventorius, grindys.
- Dienos pabaigoje valomos dulkės nuo baldų, įrenginių.
- Tuoj pat valomi ir dezinfekuojami visi krauju ir kitais kūno skysčiais, sekretais ir ekskretais (pvz., po kraujuojančio ar viduriuojančio paciento) užteršti paviršiai.